Procházka – pravidla před válkou
VŠEOBECNÁ PRAVIDLA PRO PILOTY
Pilot má být obratný, opatrný, odhodlaný
OBRATNÝ
- Odlet: Odlétá vždy proti větru a zvedá co nejdříve zadní
část trupu, je ostražitý a citlivý v nohou a po zemi jede rovně a
dlouho. - Odlétne, nevynechává-li motor; byl-li již ve vzduchu, sestoupí
ihned. - Nikdy nedělá zatáčky nízko nad zemí, nestoupá pod velkým úhlem.
- Ze zásady nedělá ničeho pro diváky.
- Za letu nepřipustí ztrátu rychlosti.
- Při sestupu zmírní rychlost motoru, z velké výšky nesestupuje
najednou nebo rychle, ale v malých přestávkách, aby změna tlaku nebyla
rychlá. - Přistání: Přistává vždy proti větru, pozoruje okolí, dává
pozor, nepřistává-li jiné letadlo před ním, po boku nebo vzadu. Klouže
rovně s úplně škrceným motorem z výše nejméně 100 m. - Před dosednutím na zem zmírní úhel sestupu, aby letadlo dosedlo
na zem pomalu a hladce na nejvýhodnější místo terénu. - Nepřistává velkou rychlostí a snaží se, aby letadlo nedostalo
zbytečné nárazy. - Po zemi jede a dělá zatáčky zvolna a pomalu.
OPATRNÝ
- Vedení motoru: Ošetřuje svůj motor. Mimo odletu nelétá
plným plynem, aby svůj motor zbytečně nenamáhal. - Plynové páky užívá s citem.
- Před odletem důkladně prohlédne své letadlo a neopomene
vyzkoušeti svůj motor. Vodou chlazený motor zahřeje při malých
obrátkách, pak teprve provede zkoušku plným plynem. Vyzkouší oba
magnety a zjistí obsah nádrží. - Pozoruje teploměr a olejový tlakoměr, neodlétne aniž by se
nepřesvědčil, zda je kabina dobře upevněna a výškoměr dá na nulu. (dnes na QNH) - Neodlétne směrem na blízké překážky.
- V letu se vyvaruje zatáček blízko země.
- V letu pod 800 m neprovádí žádné akrobacie.
- Pozoruje krajinu kolem sebe, aby nebyl nikdy překvapen poruchou
motoru. - Je-li nucen nebo rozhodl-li se jednou přistáti, sestupuje aniž by
se vzdálil bodu, kde chce přistáti, aby ho mohl dosáhnouti s poškozeným
motorem. - Řídí se svědomitě řádem letiště na němž létá.
- Neprovádí žádnou akrobacii, není-li přesvědčen, že to konstrukce
letadla vydrží. - Stále kontroluje teplo a tlakoměr, nejde-li, sestoupí ihned.
- Staví-li se letadlo do polohy, která jej znepokojuje, zavře plyn
a dá kormidla do normální polohy, přitlačí a jakmile se letadlo vrátí
do normální polohy, otevře plyn a pokračuje ve svém letu. - Nikdy neodlétne do mlhy nebo mraku nízko nad zemí.
- V případě poruchy motoru, je-li vysoko, sestupuje pomalu, vybírá
terén vhodný k přistání a přistává vždy proti větru. Je-li nízko pod
100 m, přitlačí kormidlo ku předu a přistává rovně před sebe, ať jest v
cestě cokoliv, v obou případech vypne motor před dosednutím, aby
havarie byla co nejmenší. - V případě nouzového přistání za silného větru dá přednost terénu,
na kterém může přistáti proti větru.
ODHODLANÝ
- Vždy zůstává klidným i v těžké situaci, hledí nebezpečí přímo
vstříc, klidně uvaľuje a rychle rozhoduje se pro to, co uzná za
nejvýhodnější a nejlepší. - Každý pilot se řídí podle pravidel přesně, neboť opomenutí má
často v zápětí smrt (katastrofu). Ba možno říci, že i nejlepší piloti
právě opomenutím těchto pravidel přivodili si smrt. - Každý pilot i žák pilotního kurzu si tato pravidla důkladně
prostuduje jak v zájmu republiky, tak i v zájmu vlastním a bude se jimi
důsledně říditi.
Olomouc | 30. ledna 1924 | Krajča |